19 oktober 2023
Recruitment kan anders maar vooral beter, vonden zussen Cyrille en Alette Bastiaansen. Daarom richtten zij We Know People op, een specialistisch recruitment bureau wat actief is in de vakgebieden digital, marketing, data en communicatie. Dat is deze maand precies 10 jaar geleden, dus er is iets te vieren! Hoe ze het runnen van hun bedrijf tot nu toe hebben ervaren en hoe het is om als familie in voor- en tegenspoed te ondernemen, delen ze hieronder met jou!
Waarom zijn jullie destijds een specialistisch recruitmentbureau gestart?
Alette: ‘Vanaf dag 1 is het ons credo geweest dat je beter een goede specialist kunt zijn, dan een slechte generalist. We geloven absoluut in het specialisme. Daar zit wat ons betreft de waardecreatie. Specialisten zijn bij ons hogeropgeleid, hebben minimaal een aantal jaren werkervaring en zijn actief in het (digitale) marketingveld.'
Hoe is het om samen als zussen een bedrijf te runnen?
Cyrille: ‘Het heeft voor- en nadelen. Het grappige is dat je er altijd reactie op krijgt. We zijn bij honderden bedrijven geweest, spreken heel veel kandidaten en ze vinden er altijd “iets” van. Het zegt meer over hun eigen relatie met hun broer of zus dan dat het iets over ons zegt, maar de meeste mensen moeten er niet aan denken!’
Alette: ‘De voordelen zijn dat je elkaar goed kent en dat je een vertrouwensband hebt die je niet snel hebt met iemand die geen familie is. Je kunt gewoon lezen en schrijven met elkaar en hebt aan een half woord genoeg. Dat is heel fijn. Nadeel is dat je het wel veel over het werk hebt samen. En dat die familie -en zakelijke banden soms wel door elkaar lopen.’
Wat bewonder je het meeste in elkaar?
Cyrille: ‘Van Alette zou ik zeggen dat ze haar hoofd goed koel kan houden. Waar ik nogal eens in de emotie kan schieten, lukt het haar de dingen minder persoonlijk te maken en op zichzelf te betrekken.’
Alette: 'Cyrille is van ons twee de creatiefste. Zij komt vaak met leuke ideeën. Ik heb daar niet altijd het geduld voor. Daarnaast heeft zij ook meer oog voor detail en is heel attent.’
Hoe is jullie taakverdeling en is daar de afgelopen 10 jaar ook iets in veranderd?
Cyrille: ‘Dat denk ik wel. We zijn echt begonnen vanuit dezelfde rol. Wij waren allebei heel erg bezig met acquisitie en het aanboren van ons netwerk om een bestaansrecht op te bouwen. Dat is ook nodig in de beginfase van een bedrijf. We wilden eerst zorgen dat er iets stond. Later toen we personeel kregen, kwamen er ook andere verantwoordelijkheden bij. Als je groter groeit komt er ook finance, marketing, strategie etcetera bij. Taken worden steeds meer en groter. Daar zijn we op een gegeven moment wel een verdeling in gaan maken.’
Alette: ‘Cyrille heeft van oudsher een marketingcommunicatie achtergrond. Zij heeft met name de marketingtaken en is betrokken bij het marketingteam. Ik ben meer financieel onderlegd dus ik ben veel bezig met contracten, financiën enzovoort. Maar tot op de dag van vandaag, zijn we allebei nog heel erg betrokken bij het accountmanagement van onze organisatie. Dat vinden we ook allebei heel leuk. Dat bindt ons ook wel, we halen daar nog steeds heel veel plezier uit. Het contact met de klant, samen sparren, kijken waar de vraag ligt en daar een adviserende rol in spelen, dat blijft heel interessant. Zo houden we ook goed gevoel met wat er in de markt speelt.’
Hoe vind jullie familie het dat jullie samen een bedrijf runnen?
Alette: ‘Zij stonden zeker niet meteen te springen. Dat snap ik ook wel, wij hebben zelf ook kinderen. Als ouders zie je ook beren en risico’s op de weg. Het is leuk zolang het goed gaat maar het kan ook verkeerd gaan. Onze vader kwam uit een ondernemende familie. Daardoor had hij ook de andere kant gezien. Het kan goed gaan maar niet altijd. Onze familie was daardoor niet perse meteen enthousiast en ze weten ook wel dat als wij iets in ons hoofd hebben, dat dat er niet zo snel meer uit gaat. Uiteindelijk neem je je eigen beslissingen. Elk kind moet eigen lessen leren. Je kunt ze niet voor alles behoeden.'
Wat is het voordeel van het hebben van een familiebedrijf?
Cyrille: ‘Het vertrouwen. We zijn ook jarenlang aangesloten geweest bij een ondernemersclub en daar zagen we veel relaties sneuvelen vanwége dat vertrouwen. Het is de basis waar je op kunt leunen. Dat je elkaar vertrouwt en eerlijk bent maar ook zonder schroom eerlijk naar elkaar kunt zijn. Dat is een heel groot voordeel. Daarnaast kennen we elkaar natuurlijk heel goed. Vaak zie je dat mensen gaan ondernemen met iemand die ze niet perse goed kennen. Dat is net als in een relatie, dat kan goed of slecht uitpakken. Met een familielid heb je daar al iets meer gevoel bij.’
Alette: ‘Ik denk ook dat als het even minder goed gaat, het makkelijker is om de relatie met een zakenpartner op te zeggen en te denken “nou, ik probeer het wel op een andere manier”. Er zit met familie toch meer commitment achter. Je hebt een bloedband met elkaar, dat boots je niet heel snel na met iemand anders. Je bent immers samen opgegroeid.’
Wat zijn tips die jullie andere familiebedrijven zouden willen geven?
Alette: ‘Wat wij beter hadden kunnen doen is duidelijkere afspraken maken over taken en verantwoordelijkheden. Direct vanaf het begin. Dan ga je ook wat minder op dezelfde stoel zitten. Dan behoud je allebei meer je eigen ruimte. Het grootste gevaar is dat je altijd wilt voorkomen dat er onenigheid ontstaat. Zeker als het familie is. Misschien zijn die afspraken, verwachtingen managen, goed duidelijk hebben wie wat doet, wat de doelstellingen zijn die je met elkaar moet halen nog wel belangrijker in een familiebedrijf. En zaken gescheiden houden van de familieband. Je hebt eigenlijk twee verschillende relaties met elkaar. Het gaat wel vaak over de zaak. Probeer de familieband leidend te laten zijn in de weekenden en op het moment dat je niet op kantoor zit.’
Cyrille: ‘Achteraf gezien hadden wij sneller kunnen opschalen. Misschien wel wat meer risico’s kunnen nemen. Wat we goed hebben gedaan is dat met het geld dat we hebben verdiend, we mensen hebben aangenomen. We zijn zeker gegroeid maar achteraf gezien had dat sneller gekund. We hebben steeds kleine stapjes genomen. Zet een stip aan de horizon en ga ervoor. Niet te veel nadenken maar gewoon gaan.’
Hoe was het om destijds in de crisis te starten?
Alette: ‘We komen niet uit de werving & selectie of arbeidsbemiddeling. Daarin hadden we geen enkele ervaring. Ik heb een commerciële achtergrond en Cyrille een marketingachtergrond. Dat was ook vernieuwend. Daardoor keken we in de crisis ook op een andere manier naar een markt die we nog niet kenden. Juist omdat we die kennis en ervaring van die markt niet hadden, konden we dat.’
Cyrille: ‘We wisten niet beter! Als je start kun je dat ook maar het beste in een crisis doen, we hadden daardoor meer tijd om te leren en fouten te maken. We hebben wel ongelofelijk hard moeten werken voor onze business, zeker als onbekend bureau in crisistijd. Positief daaraan is dat wij altijd dankbaar zijn geweest voor onze groei. Het is voor ons zeker niet vanzelfsprekend. We hebben ongelofelijk veel commitment naar onze klanten en kandidaten. Als zij niet tevreden zijn dan lopen ze weg. Dat heeft echt de kern van ons bedrijf gevormd. Als je zo start, kan het daarna eigenlijk alleen maar meevallen, haha.'
Wat hebben jullie geleerd in de afgelopen jaren?
Alette: ‘Niets is vanzelfsprekend. Het is hard werken en beseffen hoe belangrijk de relatie met de klant is. Het gaat erom dat de klant je vertrouwt en dat je doet wat je beloofd. Dat was in de vorige crisis helemaal het geval. Bedrijven kozen daardoor voor ons. Dat heeft ons geleerd dat je uiteindelijk het meest hebt aan een klant waar je een goede relatie mee hebt. Investeren in een goede klantrelatie helpt je ook door slechtere tijden heen. Mensen weten je dán ook te vinden. Je moet niet te opportunistisch zijn in “gouden” tijden en alleen het “low hanging fruit” willen plukken. Je moet altijd je best blijven doen voor je klanten, juist in deze tijden.'
Cyrille: 'Vorig jaar zag je dat bedrijven met veel overhead kosten, het extra zwaar hadden. Ik denk dat het belangrijk is dat je als organisatie altijd een beetje ‘streetsmart’ blijft en zorgt dat je je bedrijf goed maar ook flexibel inricht.'
Alette: ‘Wees trots op het bedrijf dat je hebt. Veel recruitmentbureaus zijn aan het leuren en sleuren of ze alsjeblieft aan tafel mogen zitten. Dat hebben wij nooit gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat wij echt een oplossing te bieden hebben aan bedrijven die een probleem hebben. Als je vanuit die gedachte een gesprek aangaat met je klant, zit je op een gelijkwaardige manier tegenover elkaar. Je moet heel erg bij jezelf blijven. Je wordt altijd wel eens overvraagd of er zijn bedrijven die iets willen dat jij liever niet wilt. Ik heb geleerd om daar beter onze eigen keuzes in te maken om dat niet te doen. Niet alleen in de vacatures die je aanneemt maar ook in de manier waarop je werkt. Dus ja, wij doen alles exclusief en we zitten heel erg in op die relatie. Als er bedrijven zijn die dat op een andere manier willen doen - ze willen de laagste prijs en ze willen het bij 10 bureaus uitzetten - dan passen zij niet bij ons als klant. Vertrouwen in je eigenwaarde en je eigen DNA én trouw blijven aan jezelf. Niet iedereen past. Het is heel moeilijk om 'nee' te zeggen maar daar zijn we steeds beter in geworden. Het heeft mij ook verrast dat als wij duidelijk aangeven waar onze grenzen liggen, hoeveel mensen je dan kunt enthousiasmeren voor onze wijze van samenwerking.’
Cyrille: 'Ons motto is: 'Assumption is the mother of all fuckup’. Vraag altijd door, neem niks voor waar aan en bedenk niet zelf hoe een klant of een kandidaat denkt. Neem het heft in eigen handen. Blijf open, nieuwsgierig en blijf het gesprek aangaan. Als je dat doet is recruitment op recht het mooiste vak wat er is!'
Benieuwd wat Cyrille en Alette voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact op via Alette@weknowpeople.nl of bel 023 -2000100.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.