23 maart 2023
Bij We Know People bemiddelen we veel verschillende functies voor diverse bedrijven. Een vacaturetekst en gesprek met een van onze Recruitment consultants kan helpen om een beeld te krijgen van een bedrijf, maar nog beter is het om het van een werknemer zelf te horen. Daarom interviewde we Laura van Dam, Brand Manager bij Nelson Schoenen, en vroegen we haar alles over het bedrijf en hoe het is om bij Nelson te werken. Nieuwsgierig? Lees snel verder!
Ik ben eigenlijk vanuit de schoolbanken gestart bij Nelson als Marketeer. Destijds was er nog amper een marketingafdeling. Dus zo ben ik elk jaar eigenlijk steeds meer gegroeid. Ook heb ik daardoor de ontwikkelingen rondom de digitalisering van het bedrijf en het winkelgebied van dichtbij mogen meemaken. Inmiddels is het team behoorlijk gegroeid en werken we elke dag met een flinke groep specialisten aan het marketingsucces van Nelson. Het team bestaat inmiddels uit 3 marketeers, SEO Specialisten, Content & Social Media Markteers, Graphic Designers en een fotograaf. Daarnaast werk ik nauw samen met de Head of Development, Justin, die naast het aansturen van het inhouse Developmentteam, ook het onlineteam aansturing geeft. Samen zijn we verantwoordelijk voor alle onlineactiviteiten van Nelson.
Nelson is een familiebedrijf. Hiermee onderscheidt het zich al van de meeste Retailbedrijven. We bestaan binnenkort 75 jaar, waarmee onze 2 directeuren dus al de 3e generatie zijn. Ondernemerschap staat dus duidelijk centraal binnen de organisatie en is belangrijk bij onze bedrijfsvoering.
Ook zijn we een succesvolle organisatie. Met onze 110 winkels en onze online kanalen zijn we een van Nederlands grootste schoenenketens op meerdere vlakken. Dat succes zit hem vooral in onze omnichannel benadering, in de combinatie van de winkels, kiosken, online en marktplaatsen. Deze mix, waarbij mensen op verschillende manieren met Nelson in aanraking komen, werkt voor ons. We geloven zeker in online, daar zetten we op in en zien we kansen, maar we verliezen de fysieke winkels niet uit het oog. Nieuwe winkels openen en modern houden. Deze mix is van enorm belang. De service en beleving zorgen wij optimaal houden.
Ik merk wel eens als ik met andere bedrijven schakel dat zij vaak in hokjes werken. Je bent daar aangenomen en verantwoordelijk voor een bepaald deel en als je iemand vraagt wat hun buurman doet weten ze dat eigenlijk niet, omdat ze alleen gefocust zijn op hun eigen deel. Bij Nelson gaan we juist voor een brede aanpak. Er wordt verwacht dat je breed en buiten je hokje denkt en zelf kansen ziet. We pakken het samen op en gaan ermee aan de slag. Ook werken wij niet met managementlagen, maar juist in korte lijnen. Als wij met elkaar een kans zien en ervoor willen gaan, kan je een deur verder een akkoord halen en ervoor gaan. Dat maakt het erg uitdagend; dat je snel kunt schakelen en successen kunt behalen. Maar je moet het wel zelf doen, zelf de kansen zien.
Eigenlijk is dat een 24-uurs proces. Dus als wij vanuit het marketingteam een campagne bedenken of ergens een kans in de markt zien, is een van de eerste stappen om naar de collega’s van onlinemarketing en development te gaan. Om met elkaar te kijken hoe we de ideeën online kunnen doorvertalen, vormgeven en hoe het past binnen de customer journey. Er is geen project dat je alleen afstemt. Wij zitten ook fysiek met onze afdelingen marketing, online marketing en development op een etage bij elkaar in ons pand; alles om de samenwerking te bevorderen.
Binnen deze functies kom je samen op een afdeling te zitten met het marketingteam én het development-team. Je kunt dus snel schakelen en binnen een paar meter van je werkplek alles bespreken.
De E-commerce Manager werkt in een drieluik met de Head of Development en mij. We zullen samen projecten oppakken en strategieën bepalen. Voor de korte en middellange termijn strategieën haken we natuurlijk de rest van het team erbij aan, maar voor de lange termijn en overleg met directie zijn wij als drieluik degene die de input leveren.
Het familiebedrijf sfeertje maakt het erg leuk. Mensen blijven vaak lange tijd bij ons werken, wat een hechte sfeer geeft. Ook gaat het goed met het bedrijf, blijft het groeien. Dit zorgt ervoor dat iedereen veel vrijheid heeft om eigen initiatief en ondernemerschap te tonen. Daarnaast is het ook een gezellig team. Er zit geen gelaagdheid in, we doen het écht met elkaar. Doordat we één grote afdeling zijn, zijn we ook erg open met elkaar. Dat maakt dat het een enthousiaste club is. Enthousiasme is hetgeen dat het leuk maakt. Daardoor zien we soms bijna te veel kansen en ideeën haha.
Dat klinkt als een goede werksfeer, maar hoe managen jullie dat? Want zulke korte lijnen kunnen misschien ook rommelig worden?
Dat is natuurlijk wel aan Justin (Head of Development) en mij om daar een lijn in te trekken. Wij werken ook met roadmaps om te kijken hoeveel tijd we voor verschillende grote en kleine projecten hebben en om hier structuur in aan te brengen. Maar natuurlijk is er af en toe nog plek voor spontane ideeën. Het werken in korte lijnen is daardoor fijner voor ons dan het werken met externe partijen waar vaak meer tijd overheen gaat.
Dat is natuurlijk wel aan Justin (Head of Development) en mij om daar een lijn in te trekken. Wij werken ook met roadmaps om te kijken hoeveel tijd we voor verschillende grote en kleine projecten hebben en om hier structuur in aan te brengen. Maar natuurlijk is er af en toe nog plek voor spontane ideeën. Het werken in korte lijnen is daardoor fijner voor ons dan het werken met externe partijen waar vaak meer tijd overheen gaat.
We werken in een nieuw pand, wat de ruimte al erg inspirerend en fijn maakt om in te werken. Ook hebben wij een Fashion & Fit programma waarmee we onze werknemers korting bieden op een sportschool abonnement en zorgen voor gezonde toevoegingen aan de lunch. We hebben altijd vers fruit en goede koffie. We doen daarnaast ook mee aan sportevents namens Nelson. Dus daar zijn wel veel initiatieven voor. De kantine die we hebben wordt op dit moment helaas nog niet optimaal gebruikt, maar dat willen wij nu er weer meer op kantoor gewerkt wordt een nieuw leven in blazen zodat er weer veel lekkers aangeboden wordt.
We benoemen het regelmatig, omdat er in de markt veel winkelketens onder druk staan en het zwaar hebben door het alsmaar groeiende online-winkelgebied. Wij zijn daar echt een uitzondering in. Wij hebben een mooie omzet en winstcijfers en bekijken daardoor met ons team heel goed waar de kansen liggen en waar we ons geld aan besteden. Mede doordat wij dus veel samenwerken met de verschillende afdelingen en teams. Daarin maken wij zeker het verschil ten opzichte van ketens die anders investeren.
Ook waren wij al vanaf 2009 bezig met online verkoop en daardoor stonden wij al een stap voor op anderen toen de Coronapandemie begon. Ook werken wij samen met een aantal marketplaces. Hierdoor groeide ons businessmodel en daarin hebben wij toen slimme keuzes gemaakt.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.