27 december 2023
LinkedIn is de plek om als professional gevonden te worden door recruiters en actief op zoek te gaan naar nieuwe carrièremogelijkheden. Wil je bij hen op de radar komen, omdat je op zoek bent naar een volgende carrièrestap of interim opdracht? Lees dan dit blog!
Zorg voor een sterk LinkedInprofiel
LinkedIn is het zakelijke en sociale netwerk in Nederland. Dit maakt LinkedIn een populair medium voor recruiters die op zoek zijn naar kandidaten voor openstaande vacatures. Voor jou als werkzoekende biedt dit volop kansen om jezelf goed bij hen in de kijker te spelen. Vul je LinkedIn profiel daarom zo volledig mogelijk in.
Kies een herkenbare profielfoto
Wanneer je een zakelijke profielfoto kiest, zorg dat die zo recent mogelijk is. Een foto waar je tot aan je schouders op staat en waarop je recht in de camera kijkt. Dit is het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel, want daarmee laat je een eerste indruk achter. Wanneer je twijfelt over je profielfoto, dan kun je die checken met de tool photofeeler.com Daarnaast kun je ook een korte LinkedIn Cover Story video toevoegen aan je profiel. Zo val je extra op én kun je nog wat meer over jezelf vertellen.
Bedenk een pakkende kopregel
De volgende stap is het invullen van de kopregel. Veel mensen vullen hier hun functieomschrijving in, maar beter is om de expertises te vermelden. Recruiters zoeken kandidaten met bepaalde eisen.
Je verhoogt de vindbaarheid van je profiel door in de kopregel zoekwoorden in te vullen die je kennis en vaardigheden beschrijven. Inspiratie nodig? Bij We Know People adviseren en helpen wij onze kandidaten hiermee.
Maak je contactgegevens zichtbaar
Ook het invullen van een e-mailadres en telefoonnummer is goed voor je vindbaarheid. Door dit op je profiel te vermelden kunnen recruiters ook heel gemakkelijk contact met je opnemen als ze een interessante marketingfunctie beschikbaar hebben, die aansluit bij je kennis en (werk)ervaring.
Vertel wat over jezelf
Vervolgens kun je wat meer gaan vertellen over jezelf. Deze mogelijkheid is er bij de LinkedIn Summary. Belangrijk is om goed na te denken over wat je hier beschrijft, want dit onderdeel is heel goed vindbaar in Google. Zorg dus dat je de LinkedIn Summary altijd invult. Vertel iets over jezelf en wat je expertise en toegevoegde waarde is. Verwerk ook hier weer zoekwoorden, om de vindbaarheid van je LinkedIn profiel in zoekmachines te verhogen. Daarnaast kun je in je LinkedIn profiel de Creator Mode aanzetten. Daarmee kun je tot 10 expertisegebieden invullen, die zichtbaar worden weergegeven onder de profielfoto en kopregel, wat ook weer bijdraagt aan een goede vindbaarheid.
Vul je werkervaring en vaardigheden aan
Blijf je LinkedIn profiel constant bijwerken. Verander je van baan, of start je als ondernemer? Zet dit op je profiel. Losse projecten kun je toevoegen bij projecten. Heb je nieuwe vaardigheden geleerd? Vermeld dat bij de ‘skills’. Opleidingen, cursussen en trainingen kunnen worden toegevoegd bij ‘education’.
Zorg voor onderschrijvingen
Een onderdeel dat wel eens over het hoofd wordt gezien, zijn de onderschrijven op LinkedIn. Bij recommendations kunnen anderen een aanbeveling over jou schrijven. Wat is er mooier dan dat iemand anders vertelt hoe zij de samenwerking hebben ervaren? Het helpt je jouw toegevoegde waarde nog sterker naar voren te laten komen. Daarnaast worden onderschrijvingen door Google goed geïndexeerd waardoor het helpt om de zichtbaarheid van je profiel te vergroten.
Vergroot je netwerk
Hoe groter je netwerk, hoe groter de kans dat iemand jou aan je volgende baan of opdracht kan helpen. Daarnaast vergroot je je bereik en gemakkelijker in het oog springt bij recruiters. Zorg voor een uitgebreid en relevant netwerk met minimaal 500 connecties. Stuur bij een connectieverzoek altijd een persoonlijk bericht mee. Zeker als voor de ander niet (meteen) duidelijk is waarom de connectie gemaakt wordt. Je vergroot daarmee de kans dat je connectieverzoek wordt geaccepteerd. Volg ook interessante groepen en bedrijven. Zoals interessante marketing- en/of vacaturegroepen. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt.
Wees actief op LinkedIn
Doe mee aan een gesprek, like, deel foto’s, statusupdates, video’s of een presentatie, feliciteer en reageer op interessante berichten. Zo komt jouw profiel weer onder de aandacht van jouw netwerk en zien connecties dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Zorg ook voor rich content op je profiel zoals blogs op LinkedIn Pulse. Dit verschijnt op je profiel en wordt ook goed geïndexeerd in Google.
Gebruik hashtags en tags in je statusupdates om je bereik te vergroten. LinkedIn biedt recruiters ook speciale tools om je te labelen en ongemerkt te volgen. Het gebruik van de juiste hashtags is dus belangrijk.
Geef aan dat je beschikbaar bent
Wanneer je actief op zoek bent naar een nieuw baan of opdracht kun je dat zichtbaar én onzichtbaar weergeven op je profiel. Zichtbaar door ‘open to work’ aan je profielfoto toe te voegen. Zo kunnen recruiters je actief benaderen. Ben je (latent) werkzoekend en wil je niet dat je zoektocht zichtbaar wordt? Selecteer dan de knop ‘veilig solliciteren’ in je profiel en zet deze aan. Alleen recruiters kunnen dan zien dat je op zoek bent, maar je huidige werkgever en collega’s niet.
Je ziet dat er veel handige LinkedIn functies zijn die je helpen op te vallen bij recruiters op LinkedIn. Ook bij We Know People gebruiken we LinkedIn om de juiste (interim-) marketingprofessionals te vinden. Ben jij op zoek naar een nieuwe baan of project? Volg dan onze LinkedIn bedrijfspagina.
Hier plaatsen wij regelmatig nieuwe vacatures en interessante blogs en klantcases. Zo ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kun je direct reageren als er interessante vacatures voorbijkomen. Schrijf je ook in op onze website. Zo kunnen wij actief op zoek gaan naar een interessante marketingfunctie voor jou.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.