3 juni 2023
Voor organisaties is het steeds moeilijker om goede kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Want hoe zorg je dat je er als organisatie uitspringt? Een duidelijke en heldere vacaturetitel helpt daarbij. En precies daar ligt voor veel organisaties nog een uitdaging. Hoe je de juiste functietitel kunt kiezen lees je in deze blog!
Wildgroei aan creatieve functietitels
In de “war for talent” zien we dat opdrachtgevers steeds vaker voor creatieve functietitels kiezen om op te vallen. Zo zagen we een vacature voorbijkomen voor een Community Mobiliser, wat een Interne Communicatieadviseur bleek te zijn. Wordt met een Digital Prophet een Online Marketeer bedoeld en is de Marketing Directeur tegenwoordig een Wizzard of Lightbulb Moments.
De vraag is of het kiezen voor een creatieve functietitel uiteindelijk het gewenste resultaat oplevert. Vaak is het daardoor voor kandidaten niet duidelijk wat de functie inhoudt. Ze zoeken naar functies op basis van bekende functieomschrijvingen. Wanneer een functietitel aansluit bij de zoekopdracht wordt pas de vacaturetekst gelezen. Maar ook voor de vindbaarheid van de baan in Google is een duidelijke en heldere vacaturetitel belangrijk.
Populaire functieomschrijvingen
We zien vaak vacatures met populaire functietitels voorbijkomen, zoals de Community Manager, terwijl het takenpakket daar niet bij past. Bij het opstellen van vacatureteksten is het belangrijk dat de functieomschrijvingen helder en duidelijk zijn en deze aansluiten bij de werkzaamheden en het takenpakket.
Spin in het web functies
Vaak worden vacatures heel veelzijdig opgesteld om zo meer kandidaten aan te trekken. Er wordt gezocht naar een generalist, terwijl het veelal beter en gemakkelijker is om een specialist te vinden. Het levert ook betere matches op. Een Online Marketeer kan niet goed zijn in SEO, SEA, tekstschrijven én vormgeving. Zoek je een specialist? Zet dit dan ook in de functietitel. Ben je op zoek naar een allround marketeer of een allround marketing medewerker? Beide termen betekenen hetzelfde, maar verdiep je in je doelgroep om te achterhalen of je vacature beter vindbaar is op de term ‘allround marketeer’ of ‘allround marketing medewerker’. Zo zijn er nog meer dingen die je kunt doen om de perfecte functietitel kiezen en te zorgen dat je uiteindelijk gelinkt wordt aan de perfecte kandidaat.
Meest gezochte marketing communicatie functies
Om je inzicht te geven in welke communicatie functies het meest gewild zijn, zetten we ze hieronder voor je op een rijtje. Dit helpt je om de juiste functieomschrijving te geven aan jouw openstaande vacature(s).
Brand Manager
Een Brand Manager creëert een bepaald gevoel bij een merk en verhoogt daarmee de naamsbekendheid. Dit kan zowel via online als offline branding en marketingstrategieën gebeuren. De Brand Manager is eindverantwoordelijk voor de totale uitvoering.
Marketing Manager
Een Marketing Manager is eindverantwoordelijk voor het overbrengen van de juiste boodschap aan de juiste doelgroep via de juiste kanalen en middelen.
Online Marketeer
Iemand die in deze functie werkzaam is, houdt zich bezig met het bedenken en uitvoeren van online web, SEA en SEO campagnes. En heeft als doel om de online vindbaarheid te vergroten van een product, dienst, merk of organisatie.
Propositie Marketeer
Een Propositie Marketeer zorgt ervoor dat de algemene kenmerkende waarden van jouw merk, product of dienst, via alle marketinguitingen zichtbaar worden.
(Corporate) Communicatie Manager
De (Corporate) Communicatie Manager is verantwoordelijk voor alle (corporate) communicatie van een organisatie. Een eenduidige tone of voice en consistente uitingen zijn vaak de focuspunten van de Communicatie Manager.
(Allround) Marketeer
Als (Allround) Marketeer ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en uitvoeren van digitale en offline marketing- en communicatieactiviteiten.
Traffic Specialist
Een Traffic Specialist coördineert de MarCom projecten. De Traffic Specialist is de schakel tussen klant, leveranciers, productie en andere stakeholders en regelt alles rondom planning.
Content Marketeer/ Content Specialist/ Content Manager
Een Content Marketeer, ook wel Content Specialist of Content Manager genoemd, is verantwoordelijk voor het plannen, creëren en delen van waardevolle content. Hij/zij overziet, maakt en redigeert alle content op de website, andere (digitale) kanalen en middelen van een organisatie.
Campagne Manager
Een Campagne Manager zet campagnes op en coördineert deze. De campagnes worden via verschillende online en offlinekanalen ingezet, zoals social media, tv en radio.
CRM Marketeer
De CRM Marketeer is verantwoordelijk voor de optimale inzet van CRM in het contact naar (potentiële) klanten en verzorgt de opzet en uitvoering van campagnes richting verschillende klantgroepen.
Bij We Know People zien we steeds meer vraag naar specialistische functies en nieuwe functietitels voorbij komen, zoals de functies van Growth Marketeer en Marketplace Manager. Vind je het lastig om de juiste vacaturetitel te bedenken voor je vacature die ook goed vindbaar is? Wij adviseren je hier graag over.
Ben je op zoek naar een digital, marketing, communicatie of data intelligence professional voor een vacature? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij de (interim) bemiddeling.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.