19 juli 2023
Ben jij klaar voor een nieuwe uitdaging of de volgende stap in je marketingcarrière? De arbeidsmarkt biedt momenteel volop kansen voor jou, want je hebt de (interim) banen voor het uitkiezen. Waarom dat is? Dat lees je in deze blog.
Meer vacatures dan werkzoekenden
Overal waar je kijkt zie je dat organisaties staan te springen om personeel. Volgens de laatste cijfers van het CBS staan er op dit moment 133 vacatures open op 100 werkzoekenden en het einde aan de krapte lijkt nog niet in zicht. Dit biedt mooie (interim) baankansen voor jou als marketing communicatie specialist. Ook bij We Know People zien we een stijging in de vraag naar geschikte (interim) marketing communicatie professionals. Mede door de opkomst van het hybride werken, neemt vooral de vraag naar digital functies steeds verder toe.
Minder focus op het CV
Daarnaast zien we dat door de grote vraag naar personeel de focus minder komt te liggen op een cv. Werkervaring en opleidingen worden minder leidend. Momenteel wordt er vooral gekeken naar een match op basis van ambitie en soft skills, zoals karaktereigenschappen en competenties. Werkgevers begrijpen dat ze bepaalde wensen op het gebied van kennis en vaardigheden later kunnen bijspijkeren met behulp van (bij)scholing en cursussen.
Jouw droombaan ligt binnen handbereik
Dit alles zorgt ervoor dat het voor jou makkelijker wordt om jouw ideale baan te vinden. Wil je graag bij een bepaalde organisatie werken? Grote kans dat zij nog personeel zoeken. Mochten ze geen (interim) digital, marketing, communicatie of data intelligence functie open hebben staan, dan kan een open sollicitatie ook een goede optie zijn. Bij We Know People helpen we hier graag bij.
Je hoeft niet altijd extern op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Ook bij je huidige werkgever zijn vaak interessante doorgroeimogelijkheden. Werkgevers zijn momenteel bereid meer te investeren in hun huidige personeelsbestand om zo talent te behouden.
Het is nu dan ook een goed moment om met je leidinggevende je ambitie en wensen te bespreken. Voor de organisatie heeft het enkele voordelen om jou te behouden. Zo ken je de bedrijfscultuur en bedrijfsstructuur waardoor je sneller bent ingewerkt in je nieuwe rol dan een externe nieuwe marketing professional.
Er is onderhandelingsruimte
Doordat er sprake is van ‘war for talent’ in deze kandidatenmarkt kun jij gemakkelijker eisen stellen in het sollicitatieproces. Dit betekent dat je kunt onderhandelen over de primaire en (flexibele) secundaire arbeidsvoorwaarden. Primaire arbeidsvoorwaarden gaan vaak over de hoogte van het salaris, de werktijden en het aantal uren per week.
De secundaire arbeidsvoorwaarden gaan daarentegen over het aantal extra vrije dagen bovenop de wettelijk bepaalde vrije dagen. Terwijl het bij flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden vooral gaat over extra’s die de werkgever kan bieden.
Waar je bij de primaire arbeidsvoorwaarden vaak over de hoogte van het salaris kan onderhandelen, gaat het bij de (flexibele) secundaire arbeidsvoorwaarden vaak over wel/geen leaseauto, laptop en telefoon van de zaak of extra vrije dagen bovenop de wettelijk bepaalde vrije dagen. Waar de arbeidsvoorwaarden voorheen veel meer in beton gegoten waren, gaan werkgevers momenteel graag hierover met je in gesprek. Ze beseffen dat ze zich hiermee kunnen onderscheiden in de hoop om zo nieuw personeel aan te trekken en huidig personeel te behouden. En daar kan jij je voordeel mee doen! Zo bieden organisaties steeds vaker hogere salarissen, mogelijkheden tot hybride werken en opleidingsmogelijkheden aan om (nieuwe) medewerkers te blijven boeien en binden.
Je kunt kritisch zijn
Doordat er meer werk is dan mensen om al het werk te doen, geeft dat jou de mogelijkheid om kritisch te zijn in het sollicitatieproces. Dit betekent overigens niet dat je onvoorbereid het sollicitatieproces hoeft in te gaan. Het blijft belangrijk om de werkgever te overtuigen dat jij de beste keuze bent. Denk goed na over welke vragen je kan stellen tijdens het gesprek. Blijk jij degene te zijn waarmee ze uiteindelijk verder willen? Dan volgt het arbeidsvoorwaardengesprek. Daarin kun je gemakkelijker je eisen en wensen kenbaar maken. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je een dag mee wilt lopen of in gesprek wilt met de huidige medewerkers. Zo krijg je een beter beeld van de sfeer binnen de organisatie en voorkom je de kans op een mismatch. Werkgevers weten dat voor de kandidaten de bedrijfscultuur de doorslag kan geven. Bij We Know People merken wij dat ook. Het is niet voor niets dat wij daarom in het hele wervingsproces onze opdrachtgevers de mogelijkheid bieden om een wervingsvideo te maken van hun organisatie om zo de sfeer van de organisatie weer te geven. Werkgevers weten dat ze in het sollicitatieproces meer moeite moeten doen als ze de sollicitant binnen willen halen. Zeker wanneer veel bedrijven in dezelfde vijver van talent vissen. Ze maken dan ook graag gebruik van deze dienst.
Kortom, denk je erover om van baan te veranderen? Dan is nu het moment. Wij helpen je daar graag bij. Bekijk onze vacaturepagina voor interessante (interim) vacatures in digital, marketing, communicatie of data intelligence of neem contact op. Onze Recruitment Consultants helpen je graag de volgende stap te zetten in jouw marketingcarrière.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.