9 augustus 2023
Weet jij hoe een kandidaat het sollicitatieproces binnen jouw organisatie ervaart? Het is belangrijk om hier inzicht in te hebben, want je wilt graag een positieve indruk achterlaten. Toch merken we bij We Know People dat dit vaak een stuk beter kan! Hoe je dat als organisatie aanpakt? In deze blog delen we 6 tips waar jij je voordeel mee kunt doen!
1. Het begint met een sterke Employer Brand
Voordat kandidaten overstappen willen ze eerst weten om wat voor bedrijf het gaat en waar het bedrijf voor staat. Daarvoor raadplegen ze allerlei online én offline tools, middelen en (social media) kanalen. Investeren in een sterke Employer Brand is daarom erg belangrijk. De kandidaat krijgt zo een goed beeld van de organisatie. Een goed werkgeversmerk draagt bij aan een goede kandidaatervaring.
In deze arbeidsmarkt zijn kandidaten niet actief op zoek, maar ze kijken wel rond. Ze staan open voor interessante aanbiedingen van andere organisaties. Daarom moeten bedrijven van goede huize komen om latent werkzoekenden te bewegen om te solliciteren op openstaande vacatures. Alleen het uitzetten van vacatures met daarin aantrekkelijke primaire en flexibele (secundaire arbeidsvoorwaarden) is niet voldoende. Het is de tijd dat kandidaten eisen kunnen stellen.
2. Geef de kandidaat een warm welkom
Bij We Know People helpen wij onze opdrachtgevers met het maken van de juiste match voor openstaande digital, marketing, communicatie of data vacatures. Op het moment dat een kandidaat bij jouw organisatie op gesprek komt is het belangrijk om het positieve beeld dat een sollicitant heeft vast te houden. Zorg daarom voor een gastvrij ontvangst. Vang de kandidaat meteen op en bied wat te drinken aan. Laat de kandidaat wachten in de wachtruimte of begeleid de sollicitant alvast naar de ruimte waar het sollicitatiegesprek zal plaatsvinden. Zorg voor een nette ontvangst- of wachtruimte.
Wanneer een kandidaat op gesprek mag bij één van onze opdrachtgevers zorgen wij ervoor dat de kandidaat vooraf de juiste informatie toegestuurd krijgt. Denk aan een afspraakbevestiging met daarin het tijdstip en gespreksduur, een routebeschrijving en de parkeermogelijkheden. Aangezien het de eerste (fysieke) kennismaking is van de sollicitant is het prettig dat onze opdrachtgevers ons deze informatie verstrekken zodat wij dit aan de kandidaat kunnen doorgeven. Door deze informatie vooraf beschikbaar te hebben kan een sollicitant zich goed en rustig voorbereiden op het sollicitatiegesprek.
3. Test je eigen sollicitatieproces
Voor een goede kandidaatervaring voorafgaand en tijdens het sollicitatieproces is het goed om dit proces binnen de organisatie ook zelf eens te doorlopen. Vraag iemand van buiten de organisatie om je hiermee te helpen en aan te geven wat verbeterpunten zijn. Hierbij gaat het zowel over de online als offline kandidaatervaring. Bij We Know People helpen we je daar graag bij.
Kijk kritisch naar hoe het hele sollicitatieproces binnen je organisatie is opgebouwd. Doorloop alle touchpoints die een kandidaat tegenkomt. Vanaf het moment dat de vacature online staat tot en met de preboarding. Denk bijvoorbeeld aan het aantal gesprekken dat gevoerd wordt, de inhoud van de gesprekken en de mensen die hierbij aansluiten. Zorg dat alle contactmomenten met de kandidaat positief zijn. Doorloop dit proces een paar keer per jaar om de kandidaat ervaring optimaal te houden.
4. Praat over de ambities van de kandidaat
Kandidaten praten graag en openhartig over persoonlijke ambities en drijfveren in een sollicitatiegesprek. Vaak is dat de reden om wel of niet te reageren op een vacature. Bij een kennismakingsgesprek is het vaak het haakje waarmee het gesprek begint. Het is een essentieel onderwerp om te bespreken voor het maken van een perfecte match, omdat het moet aansluiten bij de kernwaarden en de missie en visie van je organisatie. Bij We Know People zijn de ambities én drijfveren één van de selectiecriteria om kandidaten wel of niet voor te dragen voor vaste of tijdelijke marketingfuncties. Daarnaast zijn voor ons ook de soft skills erg van belang. Uit ervaring weten we dat kandidaten werk willen doen dat zinvol is en voldoening geeft. Het is een belangrijk element om in de werving & selectie én interim-bemiddeling te kijken naar de ambities en drijfveren van kandidaten en hier in sollicitatiegesprekken op in te gaan.
5. Sluit het gesprek positief af
Eindig het gesprek door je ervaring te delen. Vraag ook hoe de kandidaat het gesprek heeft ervaren. Vertel de sollicitant ook meteen wat de vervolgstappen zullen zijn en welk tijdspad daarbij hoort. Elke kandidaat vindt het prettig om dit te weten. Geef daarom aan het einde van het gesprek aan wanneer er weer contact wordt opgenomen, hoe dat gebeurt en met wie dat is.
6. Geef de afgewezen kandidaat feedback
Bij We Know People stellen we veelal meerdere kandidaten voor aan onze opdrachtgevers. Niet met iedere kandidaat zal er een goede match zijn, maar er is uiteindelijk ook maar één persoon nodig voor de functie.
Wanneer sollicitanten bij onze opdrachtgevers op gesprek zijn geweest, verzorgen wij ook de terugkoppeling achteraf. Wij vertellen onze kandidaten hoe de organisatie het gesprek heeft ervaren. Daarvoor nemen wij eerst met onze opdrachtgevers de kandidaten door. Dit helpt ons om duidelijk en concreet feedback te geven aan de sollicitanten en te onderbouwen waarom er wel of geen match is. Bij We Know People vinden wij dit belangrijk omdat de kandidaat hiervan kan leren voor toekomstige sollicitatiegesprekken. Wij kunnen daar in onze verdere (interim) bemiddeling ook rekening mee houden.
Wil jij graag weten hoe jij de kandidaatervaring binnen jouw organisatie kan optimaliseren? Wij komen graag in contact om dit samen met jou in kaart te brengen. Ben je (ook) op zoek naar een (interim) marketing professional binnen jouw organisatie? Neem dan contact op met één van onze recruitment consultants. Wij helpen je graag!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.