27 september 2023
De tijd dat in recruitment alleen naar je cv werd gekeken is voorbij. De komst van LinkedIn heeft daarin veel veranderd. Naast het fysieke cv maken zij ook gebruik van dit platform bij de werving en selectie en interim-bemiddeling van nieuw personeel. Je wilt er dan ook een goede eerste indruk achterlaten. Hoe je dat doet lees je in deze blog!
Het nut van LinkedIn
Waar LinkedIn in eerste instantie begon als een platform waarop je je digitale cv kon delen, is het inmiddels uitgegroeid tot hét zakelijke sociale media platform waarop je écht aanwezig moet zijn. Het is het digitale visitekaartje, waar het cv een onderdeel van is geworden. LinkedIn is geen vervanger, maar een extra recruitmenttool dat door recruitment consultants, hr-professionals en hiring managers wordt gebruikt om een goed beeld te krijgen van wie jij bent. Zeker nu soft skills steeds belangrijker worden in de zoektocht naar nieuw personeel. Bij We Know People matchen we op deze soft skills door deze te koppelen aan de bedrijfscultuur van onze opdrachtgevers.
Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk om je persoonlijke LinkedIn profiel regelmatig te updaten. Zo krijgen recruitment consultants, hr-professionals en hiring managers een duidelijk en volledig beeld van jou. Zeker wanneer ze merken dat je actief met LinkedIn aan de slag bent. Een actueel en accuraat LinkedIn profiel helpt je jouw online personal brand op LinkedIn te versterken. Het is een onderwerp waarover we bij We Know People ook met onze (interim) kandidaten bezig zijn. De inzet van LinkedIn is waardevol en dat heeft te maken met de volgende onderdelen:
• Je profiel is je digitale visitekaartje voor zakelijke connecties;
• Je kunt er naast werkervaring ook werkgerelateerde content plaatsen;
• Het genereren van views op je updates of artikelen gaat eenvoudig;
• Je bouwt aan een professioneel en relevant netwerk;
• Voor recruitment consultants, hr-professionals en hiring managers is het een extra talentpool waarvan ze gebruik kunnen maken om de juiste kandidaten te vinden.
Om te zorgen voor een relevant en sterk LinkedIn profiel, delen we hieronder enkele handige tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Het helpt je jouw positie op de arbeidsmarkt verder te versterken.
Tip 1: Zorg dat je LinkedIn profiel up-to-date is
Wil je een volgende stap maken in je carrière? Wees je ervan bewust dat het belangrijk is om regelmatig actief te zijn op LinkedIn. Bekijk je LinkedIn profiel kritisch. Klopt alles wat erop staat nog, of zijn er dingen veranderd? Mis je bepaalde werkervaring of (deel)projecten die je gedaan hebt? Of misschien heb je recent een training, cursus of opleiding gevolgd waarvan je een certificaat of diploma gehaald hebt? Vermeld al deze dingen zeker! Het helpt je jouw marktwaarde te verhogen.
Tip 2: Kies een recente profielfoto
Een achilleshiel op LinkedIn blijkt vaak de profielfoto te zijn. Het allerbelangrijkste is om altijd een profielfoto toe te voegen. Zeker als het gaat om personal branding is dit het belangrijkste onderdeel op je profiel.
Zorg dat je een recente profielfoto toevoegt. Een foto van enkele jaren oud klopt nu eenmaal niet met het beeld dat je op dit moment uitstraalt. Zorg er daarnaast voor dat het een zakelijke profielfoto is. Dit betekent dat je alleen op de foto staat, zakelijke kleding draagt en recht of zijdelings in de camera kijkt.
Voor een goede weergave is een hoge resolutie foto belangrijk. Dit laatste betekent dat het met een goede en professionele camera gemaakt is.
Mocht je het lastig vinden om een goede professionele profielfoto te maken voor op LinkedIn? Kijk dan bij anderen mensen in je netwerk voor inspiratie. Ook bij We Know People helpen we je hier graag bij. Hier is alvast een handige checklist:
• Vermijd vakantie- en groepsfoto's;
• Houd het zo natuurlijk mogelijk zonder filters;
• Zorg voor een scherpe foto met een hoge resolutie;
• Fotografeer jezelf recht van voren of iets zijdelings;
• Zorg dat je maximaal tot aan je schouders op de foto staat.
Tip 3: Voeg een persoonlijke omslagfoto toe
We merken dat dit onderdeel nog niet altijd is ingevuld. Toch is het belangrijk omdat het je de mogelijkheid geeft in één oogopslag te laten zien waar je goed in bent of wat je interesses/expertises zijn. Het is de banner boven aan de pagina, achter je profielfoto.
Als digital, marketing, communicatie of data specialist kun je een foto toevoegen die jouw expertise op dit gebied laat zien. Of misschien houd je van reizen? In dat geval kun je een omslagfoto toevoegen van een prachtig vergezicht of een heerlijk tropisch strand.
Tip 4: Met een indrukwekkende kop val je meteen op
Met een goede profiel- en omslagfoto ben je al een aardig eind op weg om een goede eerste indruk achter te laten op LinkedIn. Immers, wat je aandacht geeft groeit en dat geldt ook voor je LinkedIn profiel. Een ander onderdeel waarin je jouw expertise kunt laten zien is de koptitel.
Personaliseer je profiel door een duidelijke en onderscheidende functietitel te kiezen. Vermijd hippe titels die niemand iets zeggen. Blijf concreet en benoem het beestje bij de naam. Een duidelijke en alledaagse functieomschrijving begrijpt iedereen. Daarnaast wordt de functietitel op LinkedIn ook als een zoekwoord aangeduid. Wanneer in recruitment op deze woorden gezocht wordt, komt je LinkedIn profiel naar boven. Kies je voor een hippe, maar onduidelijke omschrijving, dan zal dat niet het geval zijn.
Tip 5: Schrijf een duidelijke en korte LinkedIn samenvatting
Veel mensen vinden het lastig om zichzelf in een korte bio te omschrijven. Toch geeft het maken van een LinkedIn samenvatting je de mogelijkheid om jezelf kort en krachtig te omschrijven. Het is de ultieme mogelijkheid om je expertise of specialisme te laten shinen!
Schrijf in duidelijke en krachtige woorden op waar jij goed in bent en verstand van hebt op zakelijk gebied. Denk ook hier weer aan het gebruik van zoekwoorden in de tekst om zo de vindbaarheid van je profiel te vergroten. In recruitment wordt er op LinkedIn op deze woorden gezocht om specialisten en experts te vinden voor vacatures die ze hebben openstaan. Leg in de samenvatting uit wat je leuk vindt in je werk, waar je trots op bent en wat je drijfveren zijn.
Tip 6: Voeg ook andere content toe
Om de kans op een goede match te vergroten, kun je op LinkedIn naast je digitale cv ook updates en artikelen delen. Updates zijn korte berichten die in je tijdlijn voorbij komen en waarop iedereen binnen en buiten je LinkedIn netwerk kan reageren, liken en delen. Handig wanneer je vacatures van je organisatie wilt delen, je mening wilt geven over een bepaald onderwerp in het nieuws of branche, of een oproepje plaatst omdat je je LinkedIn netwerk om hulp wilt vragen.
Wanneer je graag meer van je expertise wilt laten zien biedt LinkedIn je de mogelijkheid om artikelen te delen. Je schrijft op het platform zelf een blog over een bepaald onderwerp binnen je vak- of interessegebied. Zo kun je jouw specialisme verder uitlichten. Ook geeft het anderen een duidelijk beeld van je missie en drijfveren, waardoor je in het geval van een nieuwe carrièrestap gemakkelijker te matchen bent aan organisaties met bedrijfsculturen die dit ook nastreven.
Gebruik je liever video of wil je graag verschillende contentvormen gebruiken op LinkedIn om je expertise te laten zien? Dan is video een goed middel. Dit kan een video zijn die je zelf hebt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een behind-the-scenes- filmpje, een sneak preview of een sfeerimpressie van een event dat je hebt georganiseerd of aan hebt deelgenomen. Bij We Know People gebruiken we video als middel om een kijkje in de keuken te geven van onze eigen toppers, om de sfeer van onze organisatie te delen óf om wervingsvideo’s van onze opdrachtgevers te delen, die wij in opdracht van hen hebben gemaakt.
Tip 7: LinkedIn betekent een groot netwerk
Hoe groter je netwerk op LinkedIn, hoe beter dit is voor je zichtbaarheid op LinkedIn. Belangrijk daarbij is wel dat je alleen mensen toevoegt die je kent of hebt ontmoet. Een persoonlijk netwerk van mensen die je kent is veel waardevoller dan dat je zomaar iedereen toevoegt. Je wilt interessante samenwerkingen kunnen aangaan, mensen aanbevelen en referenties afgeven. Dit gaat nu eenmaal lastig als je mensen nog nooit in het echt hebt ontmoet en er nog nooit mee hebt samengewerkt.
Netwerken op LinkedIn blijft een continu proces als je wilt dat het relevant en volledig is. Vind je de content van iemand interessant, maar ken je die persoon niet persoonlijk? Dan heb je op LinkedIn de mogelijkheid iemand te volgen, zonder dat het een connectie is. Je ziet de updates en bijdragen die zij delen, net als bij je connecties, wel gewoon in je tijdlijn voorbij komen.
Tip 8: Schrijf aanbevelingen
Tot slot kun je ook aanbevelingen schrijven en ontvangen op je profiel. Het zijn persoonlijke reviews die jij van (oud-)collega’s, klanten en samenwerkingspartners ontvangt of zelf schrijft over hen. De onderschrijvingen of aanbevelingen die jij krijgt worden zichtbaar op je profiel. Ook dit wordt door LinkedIn goed geïndexeerd, want wat werkt beter dan dat anderen over jou vertellen hoe prettig de samenwerking was? Reviews bevestigen bepaalde vaardigheden die jij bezit. Het is dus zeker de moeite waard om mensen te vragen of zij een LinkedIn review over jou willen schrijven. Zij geven die vanuit hun eigen LinkedIn profiel en zij zijn ook de enige die hun eigen review op jouw LinkedIn profiel kunnen aanpassen.
Wil jij je LinkedIn profiel graag verbeteren, maar wil je hier graag hulp bij? Onze recruitment consultants helpen je hier graag bij! Neem daarvoor contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.