16 november 2023
Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over de Nederlandse Transplantatie Stichting spraken we met Eveline van Dieten. Zij is sinds ruim een jaar de manager communicatie bij de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS).
Hoi Eveline, kun je uitleggen wat de Nederlandse Transplantatie Stichting doet?
“Wij regelen, eenvoudig gezegd, dat organen en weefsels in Nederland bij zieke mensen terechtgekomen. Deze organen en weefsels zijn afkomstig van donoren. Samen met de ziekenhuizen zorgen we ervoor dat het proces van donatie en transplantatie zorgvuldig verloopt, zodat zoveel mogelijk patiënten aan een orgaan of weefsel worden geholpen. Onze kerntaak als afdeling communicatie is om te bouwen aan vertrouwen en draagvlak in de maatschappij voor het systeem van donatie en transplantatie.”
Jullie doen dit werk in opdracht van ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hoe zit dat precies?
“Wij zijn een eigen stichting, een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan en het ministerie van VWS is inderdaad onze opdrachtgever. Een groot deel van onze financiering komt ook van het ministerie. Vanuit de overheid krijgen we richtlijnen mee, bijvoorbeeld dat we gebalanceerde voorlichting geven en dat onze communicatie Digital first gericht moet zijn. Maar uiteindelijk laten wij hier onze eigen visie op los en doen wij in onze campagnes wat we het beste achten voor de maatschappij. Daar krijgen we ook de ruimte in.”
Wat is jouw eigen achtergrond in het werkveld en hoe ben je uiteindelijk hier terechtgekomen?
“Ik ben van oorsprong jurist, maar al snel ben ik de communicatie ingerold. Dat doe ik nu al twintig jaar in de zorgsector. Hiervoor was ik onder meer manager communicatie bij het Haaglanden Medisch Centrum en hoofd communicatie bij de Artsenfederatie KNMG. Ik heb dus zowel regionale als landelijke ervaring met communicatie in de zorg en sinds ruim een jaar werk ik nu voor de Nederlandse Transplantatie Stichting.”
Wat kun je vertellen over jullie team en onderlinge samenwerkingen?
“Ons team is het afgelopen jaar behoorlijk vernieuwd. Er zijn veel nieuwe collega’s bijgekomen. We zijn in totaal met zo’n 120 medewerkers en op de communicatie-afdeling werken we met zijn vijftienen. De sfeer is ontzettend goed en iedereen gaat informeel en laagdrempelig met elkaar om. Je merkt dat iedereen enorm bevlogen is met het onderwerp waar wij dagelijks mee bezig zijn. We zijn vastberaden om hier mooie stappen in te zetten. Dat werkt goed. Er is een grote mate van collegialiteit en we proberen elkaar écht te helpen en inspireren waar we kunnen.”
Wat maakt het werken hier voor jou zo leuk?
“Dat je samen bezig bent om zo veel mogelijk patiënten te helpen aan weefsel of organen, is natuurlijk fantastisch. Daar vinden alle collega’s elkaar en dat geeft voldoening. Dat mijn werk maatschappelijke impact heeft en mensen raakt, is het mooiste dat er is. Daarnaast vind ik het leuk dat dit werkveld erg in ontwikkeling is. Er is veel innovatie en het is boeiend om dat middels pakkende communicatie te delen. Daar zijn heel veel mooie mogelijkheden voor.”
Wat maakt het voor een Senior Communicatie Adviseur interessant om bij jullie te werken?
“Je werkt bij ons in een complexe context. We hebben enerzijds een ministerie die de kaders bepaalt en opdrachten geeft, en aan de andere kant de medisch professionals die eigen wensen hebben om patiënten goed te helpen. Wij staan daar echt tussenin en dat is natuurlijk een interessante positie. Ook is orgaandonatie een onderwerp dat een gevoelige snaar raakt, wat we bijvoorbeeld merken door mediabelangstelling en publieke discussie. Als Senior Communicatie Adviseur moet je daar veel kanten mee op kunnen. We zoeken ter uitbreiding van ons huidige team daarom iemand die kan doorpakken en nieuwsgierig en initiatiefrijk is. Daarnaast moet je gestructureerd, daadkrachtig en diplomatiek te werk kunnen gaan. Dat is een hele mooie, maar uitdagende combinatie.”
Wat zijn jullie ambities met de Nederlandse Transplantatie Stichting?
“Het mooiste zou natuurlijk zijn als er in Nederland op een gegeven moment geen wachtlijsten meer zijn voor organen en weefsels. Tegelijkertijd is dit lastig te realiseren, omdat organen veel minder vaak beschikbaar komen dan mensen wellicht denken. Toch is dit wel onze stip aan de horizon. Specifiek met de communicatie-afdeling is het onze ambitie dat orgaandonatie een normaal gespreksonderwerp wordt voor Nederlanders. Wij willen dat iedereen in het donorregister een eigen keuze maakt en dit ook bespreekt in je omgeving. Wij proberen donatie een normaal gespreksonderwerp te laten worden en dat ondersteunen we met onze toegankelijke, duidelijke en transparante communicatie.”
Lijkt het jou leuk om bij de Nederlandse Transplantatie Stichting te werken? Solliciteer dan hier als Senior Communicatie Adviseur!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.