29 november 2023
Generatie Z betreedt momenteel de arbeidsmarkt. Met de komst van deze generatie zijn ook andere manieren van werken ontstaan. Zoals de opkomst van quiet quitting. Wat het precies is en hoe je hier als werkgever mee omgaat? Tijd voor ons om hier eens in te duiken. Je komt erachter in deze blog!
Wat is quiet quitting?
Bij We Know People horen wij steeds vaker de term quiet quitting voorbijkomen. Dit verschijnsel is ontstaan door Generatie Z op TikTok door het massale gebruik van #quietquitting. Daarmee geeft deze generatie aan dat ze een goede balans tussen werk en privé belangrijk vindt. Met name door de opkomst van het hybride werken tijdens de pandemie in Nederland is quiet quitting populair geworden. Want verhoog je je levensgeluk door beter en harder te werken, terwijl je nog steeds lastig kunt rondkomen of geen betaalbare woning kunt vinden? Of verhoog je je welzijn juist door netjes je werk te doen, maar ook niet meer dan dat? Dus geen overuren, extra werk, of socializen met collega’s. Quiet quitting gaat over stipt om 17:00 uur laptops dicht en werktelefoons uit.
De term quiet quitting klinkt misschien negatief, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er is niks mis mee om tijdens de reguliere kantoortijden, alleen de taken af te ronden, die af moeten zijn.
Generatie Z speelt een hoofdrol
Waar bij voorgaande generaties het motto ‘work hard, play hard’ centraal stond is dat bij Generatie Z iets anders. Zij streven andere ambities na en vinden een goede werk-privé balans belangrijk. Deze generatie is vastbesloten deze balans goed te bewaken, door alleen op het werk het hoognodige te doen. Datgene wat van ze gevraagd wordt en binnen hun werkzaamheden valt. Een voordeel daarvan is dat er minder snel kans is op werkstress of burn-out klachten. Ze richten zich op het werk dat écht belangrijk is, en vaak dus ook prioriteit heeft, om ruimte over te houden om privé meer leuke dingen te ondernemen. Dat bekent dus ook niet meer standaard fulltime, maar juist parttime werk.
Ondanks dat Generatie Z in een digitale wereld is opgegroeid, hebben ze veel minder de behoefte om altijd maar bereikbaar en aanwezig te zijn. Ze willen graag helemaal uitschakelen van werk, om zo de dag erna weer fris en fruitig te beginnen. Met een frisse geest en een uitgerust lichaam.
Leidinggeven aan quiet quitters
Het verschijnsel quiet quitting zal op den duur steeds meer de norm worden op de werkvloer. Dit betekent voor jou als leidinggevende een andere manier van managen en aansturen. Een team van professionals waarin zowel quiet quitters als extra gedreven medewerkers zitten vormt een goede balans op de werkvloer. Teveel bevlogen professionals of juist teveel quiet quitters zorgt voor onbalans in het team en de organisatie. De volgende twee tips kunnen ondersteunen om het leidinggeven aan quiet quitters gemakkelijker te maken:
1. Ga het gesprek aan
Om goed leiding te geven aan quiet quitters is het van belang om naar hen te luisteren. Dat professionals niet meer doen dan dat van ze gevraagd wordt, kan je als leidinggevende het gevoel geven dat iemand zich niet op zijn gemak voelt en niet blij is met de baan. Dat de professional afstand neemt, omdat die persoon iets mist in het werk. Maar weet dus dat dit niet zo hoeft te zijn. Dat het dus ook quiet quitting kan zijn omdat ze vooral hun werk-privé balans willen bewaken. Blijf goed met hen in gesprek en check regelmatig bij ze in om te weten wat er speelt. Hierdoor voelt Generatie Z zich gehoord en gewaardeerd. Immers, de beste medewerkers, zijn tevreden medewerkers.
2. Geef ruimte aan quiet quitters en versterk daarmee je employer branding
Wees niet bang voor quiet quitters in je team, maar omarm ze. Ze zorgen voor een andere dynamiek binnen je team van bevlogen professionals. Het belangrijkste is dat professionals zich gelukkig voelen in hun werk. Dit geldt ook voor quiet quitters. Geef hen hierin dus de ruimte. Wanneer hun werkgeluk hoog is heeft dat ook positieve invloed op het imago van je bedrijf. In tijden van een krappe arbeidsmarkt wil je talent binnenhouden en nieuw talent aantrekken. Een aantrekkelijk werkgeversmerk met tevreden en gelukkige professionals is daarvoor het beste visitekaartje.
Wil jij je als leidinggevende meer verdiepen in de trend quiet quitting en wil je hier verder mee aan de slag? Of ben je als marketingprofessional op zoek naar een nieuwe uitdaging, waarin je nieuwe ervaring en inspiratie kunt opdoen? Bij We Know People helpen we je daar graag bij. Onze Recruitment Consultants komen graag met je in contact!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.