Waarom zijn inzichten uit een persoonlijkheidstest verrassend? | We Know People

Waarom inzichten uit een persoonlijkheidstest je helpen om jezelf te leren kennen

13 oktober 2023

We Know People staat voor haar persoonlijke aanpak in het recruitmentproces. Wij willen mensen daarom ook helpen met persoonlijke ontwikkeling. Jezelf goed kennen kan namelijk een heleboel voordelen hebben voor jouw carrière: je weet beter wat voor baan bij jou past; kan je communicatiestijl aanpassen aan de ander; en in sollicitatiegesprekken weet je moeilijke vragen ‘spot on’ te beantwoorden. In deze blog deelt Lars zijn ervaring met een persoonlijkheidstest waar hij zelf veel aan heeft gehad, inclusief praktische tips en tools om zelf mee aan de slag te gaan. Lars is bij We Know People begonnen als stagiair, en is inmiddels als werknemer verantwoordelijk voor procesoptimalisaties.

Het wow-effect

Mijn enthousiasme over persoonlijkheidstests is begonnen tijdens mijn studie ‘Management, Economie en Recht’. Voor het vak ‘BV Ik’ deed ik een persoonlijkheidstest van Lumina Spark. Dit is een heel nauwkeurige persoonlijke profielschets. Toen we de testresultaten binnen hadden, trokken we met een grote club studenten twee dagen de natuur in om ons volledig bezig te houden met vragen als: Wat vind ik leuk? Waar liggen mijn sterke kwaliteiten? En wat zijn mijn valkuilen? Ik vond het vooral heel indrukwekkend om te zien dat die test goed klopt. En confronterend ook! Zo dacht ik bijvoorbeeld van tevoren dat ik mensgericht was; terwijl mijn testresultaten lieten zien dat ik juist meer resultaat-georiënteerd ben. Het had op mij wel een wow-effect: het feit dat je jouw persoonlijkheid terugleest op papier en dat je daarbij sommige ideeën over jezelf moet bijstellen.
 

Doe de disc-test

Als je nog nooit zo’n persoonlijkheidstest hebt gedaan, kun je beginnen met de DISC-test. Minder uitgebreide versies van deze test zijn gratis op internet te vinden. Laat ik duidelijk zijn: ik raad iedereen aan om ook een uitgebreide persoonlijkheidstest te doen. Maar zo’n korte gratis test is leuk als introductie. De DISC-test verdeelt mensen in vier categorieën: rood, geel, groen en blauw (zie de afbeelding hieronder). De meeste mensen zullen zichzelf vooral herkennen in één bepaalde kleur. Die kleur hangt samen met jouw kernkwaliteiten. Toch heeft vrijwel iedereen wel iets van alle kleuren in zich. Kort uitgelegd kun je de kleuren als volgt omschrijven: 

Rood = daadkrachtig, vastberaden, wilskrachtig en doelbewust 
Geel = dynamisch, enthousiast, overtuigend, creatief, visionair en sociaal 
Groen = zorgzaam, relatiegericht, harmonieus, ontspannen en geduldig 
Blauw = voorzichtig, nauwkeurig, analytisch, gedetailleerd en objectief 

De onderstaande infographic legt dit nog gedetailleerder uit (bron: DISC Factor):
 

Wat is het praktisch nut van een persoonlijkheidstest?

Er zijn in elk geval drie redenen om de test te gebruiken:

1. Je leert jezelf kennen
2. Je kan de inzichten gebruiken tijdens sollicitaties 
3. Je weet beter hoe je met iemand kan samenwerken

Deze redenen wil ik graag uitleggen aan de hand van persoonlijke voorbeelden en inzichten uit mijn test. Verder ben ik benieuwd in welke kleuren jij jezelf herkent… 

1. Jezelf leren kennen

Zelf ben ik een combinatie van rood en blauw. Toen ik een stage zocht, heb ik vooral gekeken naar het soort werkomgeving dat bij mij zou passen. Voor mij is dat een plek waarbij doelen halen centraal staat (rood) en ik kan werken aan het optimaliseren van procedures (blauw). De aansluiting van een werkomgeving met jouw kwaliteiten is van groot belang voor jouw werkgeluk. Als je jezelf goed kent en weet waar jouw krachten liggen, faciliteert dit in de juiste keuzes kunnen maken voor jouw carrière.

2. Het sollicitatiegesprek

Tijdens mijn sollicitatiegesprek voor mijn stage kon ik, door de inzichten uit de Lumina Spark test, duidelijk aangeven waarom ik binnen We Know People zou passen. Processen vergen analyses van feiten: een typisch blauwe taak. Iedereen die een sollicitatiegesprek heeft gehad, herkent de vraag: ‘Waar ben je minder goed in?’ Ik kan me soms verliezen in details, maar kon dit voorbeeld wel ombuigen naar iets positiefs: ik houd van data en fact-based analyses maken. Op die manier ziet de werknemer dat je jezelf kent en je bewust bent van je kunnen; en maak je een goede indruk tijdens zo’n eerste kennismaking.

3. Samenwerken

Groen is voor mij een verbeterpunt: dit ben ik van nature niet zo. Ik merkte bij We Know People dat mijn ‘’gebrek’’ aan groen af en toe conflicten kon opleveren, vooral met personen die een andere communicatiestijl hebben dan ik. Zelf communiceer ik het liefst direct: als ik het ergens niet mee eens ben, dan zeg ik het ook. Ik heb het liefst dat anderen ook zo met mij omgaan, maar door mijn test bij Lumina Spark zag ik dat dat voor anderen onprettig kan aanvoelen. Dat was een voortschrijdend inzicht. Nu kan ik beter communiceren met mensen van een andere kleur. Bijvoorbeeld door mezelf in te leven in de ander en hoe deze persoon dingen ervaart. Je kan jezelf deze dingen echt aanleren, al zal het wel wat meer moeite en tijd kosten dan communiceren in je kern kleur. Uiteindelijk kan het je helpen om de samenwerking met anderen soepeler te laten verlopen.

Kom gerust eens langs
In welke kleur herken jij jezelf? Mocht je verder willen praten over dit onderwerp (bijvoorbeeld om een sollicitatiegesprek bij We Know People voor te bereiden), neem dan gerust contact op met We Know People: 023-2000100; info@weknowpeople.nl

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.