15 augustus 2023
Stel: er staat een marketingpositie open in je team die dringend ingevuld moet worden. Je hebt de keuze uit 5 kandidaten, allen met een strak cv en zo op het eerste gezicht de juiste ervaring. Hoe zou jij de beslissing maken? Veel Recruiters en Hiring Managers gaan in het wervingsproces, bewust of onbewust, af op hun onderbuikgevoel. In de praktijk blijkt dit niet de beste aanpak te zijn, want de vlotte babbel van een kandidaat zegt niet direct iets over zijn of haar prestaties. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel tools beschikbaar die het wervingsproces efficiënter maken. In deze blog introduceren we je aan het concept ‘data-driven recruitment’ en leggen we uit waarom dit tegenwoordig onmisbaar is bij recruitment in de marketingsector.
Ga jij bij het aannemen van een nieuwe Marketeer of Communicatiespecialist (grotendeels) af op je gevoel en de klik die je met de persoon hebt? Dan ben je niet de enige. Tot voor kort bestond het selectieproces voor een groot deel uit giswerk. Uit onderzoeken blijkt echter steeds opnieuw dat mensen, bewust of onbewust, geneigd zijn om de persoon te selecteren die het meeste op zichzelf lijkt: een man zal bijvoorbeeld sneller een man aannemen en een vrouw neemt sneller een vrouw aan. Dit komt de diversiteit in het team niet ten goede, terwijl een bedrijf juist het beste functioneert als het team uit mensen met verschillende achtergronden bestaat. Bovendien liegen de cijfers er niet om: een ‘bad hire’ kost een bedrijf al snel zo’n €43.000,-. Dit komt niet alleen door de kosten van bijvoorbeeld het inwerken, maar een ongeschikte medewerker aannemen kan ook ten koste gaan van de klantrelaties en de teamspirit.
Hoe jij data-driven recruitment toepast in elke stap van het wervingsproces
Het goede nieuws is dat het tegenwoordig ook anders kan. Data-driven recruitment gaat over het inzetten van feiten en statistieken om beslissingen tijdens het gehele wervingsproces te onderbouwen. Hierdoor bespaar je zowel tijd als kosten in het proces: recruiters zijn minder kostbare tijd kwijt aan de pre-screening en de kwaliteit van de kandidaten gaat omhoog doordat mensen die niet aan de functie-eisen voldoen van tevoren afvallen. Ook worden onbewuste vooroordelen op het gebied van bijvoorbeeld leeftijd, etniciteit en geslacht weggenomen.
Data-driven recruitment begint bij een grondige data-analyse van de huidige beste werknemers. Wie zijn ze en wat hebben ze gemeen? Door te achterhalen welke eigenschappen en vaardigheden consistent terugkomen bij de beste nieuwe werknemers, weet je ook wie je in het vervolg moet zoeken én waar je ze moet zoeken. Zo kan je van tevoren vaststellen aan welke eisen nieuwe werknemers moeten voldoen. Vervolgens kan je game-based assessments opstellen, waaronder bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest en een vaardigheidstest, om er zeker van te zijn dat alleen geschikte kandidaten door de eerste ronde heen komen. Tot slot zijn er analytische tools beschikbaar die je helpen om ook tijdens het wervingsproces data te blijven verzamelen. Deze tools kunnen je helpen om inefficiënties in je wervingsproces op te sporen, zodat je het proces continue kan blijven verbeteren.
Succesvol recruitment is een combinatie van data én menselijk contact
Betekent de inzet van data en analytische tools dat je als Recruiter nu op zoek kan naar een andere baan? Zeker niet! Data-driven recruitment kan je helpen om het proces efficiënter te maken door routinetaken te automatiseren, zodat jij als Recruiter meer tijd hebt om de kandidaten écht te leren kennen. Uiteindelijk draait een goede selectiebeslissing nog altijd om een combinatie van zowel data als menselijk contact, waarbij we ernaar streven om beide zo gericht mogelijk in te zetten. Bovendien vinden de meeste kandidaten het toch wel prettig om van tevoren kennis te maken met de mensen achter de organisatie, en andersom geldt hetzelfde voor werkgevers.
Dit is ook onze aanpak bij We Know People. We maken gebruik van data om het proces waar mogelijk te optimaliseren, en vervolgens helpen onze mensen je om de juiste persoon te selecteren uit de kandidaten die door de assessments heen zijn gekomen. Recruitment in de marketingsector brengt genoeg uitdagingen met zich mee. Juist daarom is het belangrijk dat een Recruiter de juiste taal spreekt.
Ben je benieuwd hoe wij data-driven recruitment inzetten om het wervingsproces voor jouw organisatie zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen? Wij gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.