12 september 2023
Technologische ontwikkelingen, veranderende regelgeving en een groeiende aandacht voor maatschappelijk bewust ondernemen. De wereld is de afgelopen tien jaar sterk veranderd en dit zal de komende tien jaar zo doorgaan. Onze manier van werken verandert mee. Met welke trends in de marketingwereld moet je als werkgever rekening houden de komende tijd?
Vroeger konden we prospects koud e-mailen als hun mailadres ergens online te vinden was, tegenwoordig mogen we alleen mensen benaderen die hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Vijf jaar geleden was het nog gebruikelijk dat we elkaar vijf dagen in de week op kantoor zagen, maar sinds Covid is het hybride werken niet meer weg te denken. Kortom: de wereld verandert, en het bedrijfsleven verandert mee. Niemand kan de toekomst voorspellen, waardoor het voor werkgevers soms lastig is om op alle veranderingen voorbereid te zijn. Toch is het voor het functioneren van je bedrijf belangrijk om vooruit te kijken. In deze blog gaan we dieper in op vijf belangrijke ontwikkelingen in de wereld die je niet mag missen, en welke effecten dit zal hebben voor jouw marketingteam.
1. De opkomst van data-driven marketing
Data speelt een steeds belangrijkere rol in het huidige marketinglandschap en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Niet zo gek ook, want door je marketingstrategie te baseren op harde cijfers en feiten, kun je weloverwogen beslissingen maken. Tegelijkertijd zien we dat de privacywetgeving rondom het verzamelen van data verscherpt, wat het steeds moeilijker maakt om relevante gegevens te verzamelen. Door nieuwe regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld het gebruik van cookies, zullen teamleden andere manieren moeten verzinnen voor het verzamelen, analyseren en interpreteren van data. Het goede nieuws is dat de opkomst van nieuwe AI-tools hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld door het verzamelen van zero-party data.
2. Het toenemende belang van cross-functionele teams
Voor een naadloze en volledige klantervaring wordt het steeds belangrijker dat marketingteams intensief samenwerken met andere afdelingen in het bedrijf, zoals productontwikkeling, klantenservice en sales. We zien nu al dat het steeds duidelijker wordt hoe marketing en sales elkaar versterken in de customer journey. Het is zelfs mogelijk dat marketing- en salesfuncties in de toekomst helemaal zullen versmelten: sommige bedrijven introduceren bijvoorbeeld de rol van Chief Revenue Officer, waarbij één persoon eindverantwoordelijk is voor sales, marketing en klantsucces.
3. Gepersonaliseerde marketing
Het marketingteam van de toekomst zal streven naar gepersonaliseerde marketingcampagnes, aangedreven door AI en machine learning. In de zee van informatie die bij deze tijd hoort, wordt het steeds belangrijker om op te vallen door middel van relevante en op maat gemaakte content en aanbiedingen. We zien ook dat klanten dit steeds meer verwachten. Hierbij is het belangrijk om je klant goed te kennen en langetermijnrelaties op te bouwen, waarbij de focus ligt op het begrijpen van de klantbehoeften en het leveren van waarde tijdens de hele customer journey. AR en VR kunnen hier een belangrijke rol inspelen – denk bijvoorbeeld aan de inzet van chatbots om je klant goed te leren kennen.
4. Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid
Consumenten hechten steeds meer waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen: ondernemen op een duurzame wijze waarbij de focus niet alleen ligt op winst maken, maar ook op een bedrijfsvoering die goed is voor mens en milieu. Als bedrijf is het belangrijk om hierin mee te gaan. Dit kun je doen door het opstellen van een duidelijke missie en visie, waarin je benoemt welke waarden voor jouw bedrijf van belang zijn – én hoe je dit in de praktijk brengt in je bedrijfsvoering. Hierbij hoort ook de overgang van een verkopende naar een adviserende rol: klanten vinden het fijn als ze tijdens de gehele customer journey bij je terecht kunnen voor advies.
5. Wendbaarheid en snelheid: maak kennis met agile leren
We zien dat een wendbare en snelle werkwijze steeds meer gewaardeerd wordt. Met behulp van agile leermethodes kun je snel reageren op veranderingen in de markt door relevante nieuwe campagnes te implementeren. Ook is het belangrijk voor je Marketeers om constant nieuwe vaardigheden te leren en in te kunnen spelen op veranderingen. Op organisatieniveau is het nodig dat wendbaarheid een randvoorwaarde wordt door het in- en outsourcen van expertise en het werken met agile teams. Hoe wendbaarder je bent, hoe groter de kans dat je succesvol bent én blijft in deze snel veranderende wereld.
Conclusie
In een wereld die voortdurend in beweging is door technologie en veranderende consumentengewoonten zal ook jouw marketingteam er in de toekomst anders uit gaan zien. Je marketingteam zal een evenwicht moeten vinden tussen technologische expertise, creativiteit, data-driven werken en klantgerichtheid.
Bij We Know People werken wij alleen met professionals die begrijpen dat de marketingwereld continue in beweging is en dat het belangrijk is om hierop in te spelen. Wij helpen jouw organisatie graag met het vinden van geschikte kandidaten voor jouw marketingteam. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Neem contact met ons op!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.