24 oktober 2023
We schreven de laatste tijd vaker over de uitdagingen die vandaag de dag komen kijken bij het werven van geschikte nieuwe professionals voor je team. Door de krapte op de arbeidsmarkt heb je als werkgever de kandidaten niet meer voor het uitkiezen. Hoe zorg je dan toch dat je die vacatures gevuld krijgt? Naast het werken met een talentpool en de inzet van data-driven recruitment, introduceren we je met deze blog aan een nieuwe oplossing om efficiënter te werven: spreek je nieuwe kandidaat persoonlijk aan door een op maat gemaakte ervaring te bieden. Oftewel, het personaliseren van je wervingsproces.
Personaliseren: marketeers doen het al jaren. Gepersonaliseerde advertenties, gegevensverzameling en teksten die afgestemd zijn op de voorkeuren en kenmerken van de doelgroep, helpen niet alleen om bij de juiste doelgroep in beeld te komen, maar ook om deze doelgroep een betere customer experience te bieden. Gepersonaliseerde content, dus content afgestemd op de wensen en behoeften van de gebruiker, zorgt ervoor dat de ontvanger zich persoonlijk aangesproken voelt. Waarom wordt dit nog niet altijd gedaan in wervingsprocessen? Recruitment is eigenlijk niet veel anders dan marketing – je kan de ‘customer experience’ hier vervangen door de ‘candidate experience’.
Net als bij marketing, werken traditionele wervingsstrategieën – waarbij een zo groot mogelijke groep mensen dezelfde boodschap voorgeschoteld krijgt – ook bij recruitment tegenwoordig niet meer. Daarvoor is de information overload te groot: er zijn al zoveel vacatures die dezelfde algemene teksten bevatten. Door je wervingsproces te personaliseren, zorg je er in de eerste plaats voor dat jouw vacatures alleen gezien worden door mensen die zich herkennen in dat wat je zoekt. Bovendien kan je, door de kenmerken van je ideale kandidaat in kaart te brengen, je vacatures zó opstellen dat de kandidaat zich persoonlijk aangesproken voelt. Hierdoor zullen zij zich sneller geroepen voelen om te solliciteren. Een win-win situatie!
De cijfers: wat zijn de voordelen van een persoonlijke gebruikerservaring?
Dat personalisatie werkt, blijkt wel uit de statistieken. Deze laten zien dat 71% van de mensen het irritant vindt wanneer ze een advertentie zien die totaal niet op hen van toepassing is, 83% van de consumenten vindt het geen probleem om hun gegevens te delen als dit zorgt voor een persoonlijkere ervaring, en maar liefst 80% van de bedrijven die personalisatie toepast in hun marketingstrategie, ziet een stijging in conversies. Deze statistieken zijn van toepassing op marketeers, dus laten we eens kijken wat hun geheim is en hoe we dit kunnen toepassen op onze wervingsstrategie. Simpel gezegd bestaat personalisatie uit 3 stappen:
1. Het verzamelen van relevante gegevens, door middel van bijvoorbeeld cookies, tracking codes en enquêtes.
2. Het analyseren van gegevens om inzicht te krijgen in behoeftes en interesses van de kandidaat, onder andere door machine learning, gegevenssegmentatie of een cohort analysis.
3. Het personaliseren van content en advertenties met behulp van de verzamelde informatie.
In de praktijk: een persoonlijke ervaring tijdens het hele wervingsproces
Hoe kan jij als werkgever deze stappen toepassen op je wervingsproces? Personalisatie gaat verder dan alleen het schrijven van een persoonlijke vacaturetekst: je kan gedurende het hele proces actie ondernemen om de candidate experience persoonlijker te maken. Dit begint al bij de zoekfase. Een potentiële kandidaat zoekt op LinkedIn naar vacatures door bepaalde zoektermen te gebruiken en via deze zoekopdracht komt hij bij jouw website uit. Door in kaart te brengen waar deze kandidaat naar op zoek is, bijvoorbeeld door het gebruik van cookies, kan je zorgen dat hij relevante content te zien krijgt op je website. Als je weet dat hij op zoek is naar een nieuwe baan in de IT, toon je bijvoorbeeld de openstaande IT-vacatures bovenaan de pagina.
Door het (online) gedrag van een potentiële kandidaat te analyseren is het mogelijk hen op het juiste moment, op de juiste manier te bereiken – tijdens én na het sollicitatieproces. Personalisatie heeft ook een positieve invloed op het behoud van talent. Door voortgang en prestaties te volgen, kan je aangepaste groeiplannen en kansen voor professionele ontwikkeling aanbieden.
Personalisatie werkt… als je het op de juiste manier aanpakt
Genoeg voordelen aan een op maat gemaakte ‘candidate experience’ dus. Maar wacht even voordat je vol enthousiasme begint met het verzamelen van data: er zijn een aantal valkuilen waar je voor moet waken. Eén van de belangrijkste dingen om in je achterhoofd te houden, is het waarborgen van de privacy: bij het implementeren van cookies en tracking codes dien je je te houden aan de privacywetgeving rondom gegevensverzameling. Vraag de kandidaten of je hun gegevens mag verzamelen en gebruiken voor een bepaalde termijn, met als doel hen een betere ervaring te bieden. Vergeet ook niet dat personalisatie, zeker in het begin, een kwestie is van trial and error: blijf de resultaten goed in de gaten houden en stel je strategie bij waar nodig.
Kortom: het personaliseren van je wervingsproces zorgt voor een betere candidate experience en helpt je om gerichter de juiste werknemers te vinden. Toch komt hier ook een aantal uitdagingen bij kijken, want de gegevens moeten wel op de juiste manier verzameld worden en het is belangrijk dat privacy gewaarborgd wordt. Wil je er zeker van zijn dat jouw wervingsproces op een persoonlijke én effectieve manier wordt aangepakt? Bij We Know People weten we hoe we technologie kunnen inzetten om het wervingsproces efficiënter te maken, zonder daarbij het belang van persoonlijk contact uit het oog te verliezen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen doen? Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.