13 december 2023
De huidige generatie Z betreedt nu de arbeidsmarkt. Het zijn de starters die net hun diploma op zak hebben en staan te popelen om aan de slag te gaan. Ze brengen de nieuwste kennis en vaardigheden zo vanuit de schoolbanken mee, waardoor ze een waardevolle aanvulling zijn voor je team en organisatie. Maar hoe bereik je ze? En hoe zorg je ervoor dat ze, in deze krappe arbeidsmarkt, voor jouw organisatie kiezen? Dat lees je in dit blog!
Generatie Z
De jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden zijn geboren in 1995 en later. Het is de eerste generatie die helemaal digital-savvy is. Daarnaast zijn ze zelfverzekerd en zeer begaan met de wereld om hen heen. Juist doordat ze in een digitaal tijdperk zijn opgegroeid, zijn ze kritisch, waardoor ze niet zomaar alles geloven wat ze online tegenkomen.
Ook zijn ze opgegroeid in een wereld waarin niets vanzelfsprekend lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de financiële crisis en de coronapandemie. Dit soort ervaringen zorgen ervoor dat starters op de arbeidsmarkt gereserveerd en voorzichtig zijn. Om hen te overtuigen voor je organisatie te komen werken, is een dosis overredingskracht belangrijk.
Andere manier van werven en selecteren
Doordat generatie Z op een andere manier naar de wereld kijkt dan de generaties daarvoor, zijn ook andere recruitment technieken nodig. De huidige starter oriënteert zich namelijk op een andere manier op een baan. Dat kan in een tijd waarin de arbeidsmarkt toch al krap is, een hele uitdaging zijn. Gelukkig zijn er verschillende factoren waarmee je starters kunt overhalen om voor je te komen werken. Zeker wanneer je weet wat hen bezighoudt en wat ze belangrijk vinden. Ze willen….
... impact maken met hun werk
De starters die momenteel de arbeidsmarkt op komen, willen voor organisaties werken die elke dag bezig zijn de wereld een stukje beter te maken. Het werk dat ze doen moet hieraan bijdragen. Wanneer dit gevoel bij een organisatie ontbreekt zullen ze ook niet voor zo’n organisatie kiezen.
Ook wanneer ze zijn uitgeleerd of de waarden die ze naleven (toch) niet (langer) aansluiten bij hun huidige werk, gaan ze op zoek naar hun volgende carrièrestap.
… een snel en laagdrempelig sollicitatieproces
Wanneer starters op zoek gaan naar een baan zullen ze dat vooral doen met behulp van hun mobiele telefoon. Ze raadplegen vooral online kanalen om hun eerste baan te vinden. Zo kijken ze op online jobboards en social media platformen zoals LinkedIn, Instagram, Youtube en TikTok. Om hen te bereiken met vacatures is het goed om op deze plekken aanwezig te zijn.
Het solliciteren en contact leggen met organisaties en recruiters doen ze het liefst via een chatfunctie of via Whatsapp. Ze houden van een snel en laagdrempelig sollicitatieproces. Wil je hen voor je winnen dan is dat ‘the way to go’.
… een goed salaris en (secundaire) arbeidsvoorwaarden
Iets anders dat ze belangrijk vinden, is een goed salaris en goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Zeker in de krappe arbeidsmarkt kan dit de doorslag geven om wel of niet voor je organisatie te kiezen. Zoals perspectief bieden over hun werk en fijne extra’s die ze helpt hun werk gemakkelijker te doen.
…(snel) perspectief
Doordat starters zijn opgegroeid in een tijd waarin zich een paar economische crises voordeden, is baanzekerheid voor hen erg belangrijk. Bied ze daarom (sneller) een vast contract en zorg voor interessante ontplooiingsmogelijkheden zoals trainingen en/of opleidingen. Zo help je ze om hun eigen werk en carrière een boost te geven.
… een prettige werksfeer
Ook een prettige werksfeer zorgt ervoor dat starters zich als een vis in het water voelen in je organisatie. Met de opkomst van het hybride werken is dit zelfs nog belangrijker geworden. Starters kiezen voor organisaties waar ze niet alleen impact kunnen maken, maar waar ook ruimte is voor plezier. Waar samen (gezond) geluncht wordt tussen de middag, en waar regelmatig teamuitjes, borrels en andere personeelsactiviteiten worden georganiseerd.
…korte lijnen en eigenaarschap
Afgestudeerden die de arbeidsmarkt op gaan zijn aanpakkers. Ze zitten in de actiemodus. Dat vraagt ook om een andere manier van leidinggeven. Door korte lijnen kunnen ze snel schakelen met collega’s én met hun leidinggevende. Op die manier kunnen ze snel weer verder met hun werk, dat ze het liefst autonoom doen. Ze willen vrijheid om hun werk op hun eigen manier in te richten én waarin ze zelf beslissingen kunnen nemen.
…hybride werken
Sinds de uitbraak van de pandemie is hybride werken voor veel mensen de norm geworden. Veel starters vinden het prettig om een goede balans te hebben tussen werk en privé. De mogelijkheid tot hybride werken maakt dit gemakkelijker. Het is inmiddels voor iedereen zo ‘normaal’ geworden, dat veel werkenden dit willen blijven doen. Verplicht 5 dagen naar kantoor is niet langer de norm. Blijf dus inzetten op hybride werken om ook starters voor je organisatie te winnen.
Heb jij een interessante startersfunctie beschikbaar binnen je team of organisatie? Wij helpen je graag hiervoor de juiste starter te vinden. Daarvoor zetten wij ons netwerk van meer dan 20.000 marketing professionals in. Meer weten? Neem daarvoor hier contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.