17 oktober 2023
Mijn werk bestaat uit het voeren van goede sollicitatiegesprekken, maar óók het scannen van CV’s, LinkedIn pagina’s en het lezen van andersoortige profielen. En daar wringt de schoen voor mij: na het lezen van de zoveelste energieke teamspeler die klaar is voor een nieuwe uitdaging sluipt er aan mijn kant vaak wel een vraagteken in. Want met alle respect wat doet een energieke teamspeler? Ben je dan met wilde gebaren aan het mime spelen in teamverband? Nu zijn er pagina’s in kranten, websites en Twitter volgeschreven met lollige voorbeelden van vage functie omschrijvingen en jeukwoorden, maar geloof mij: als Recruiter in het marketing en communicatie vakgebied ondervind ik aan den lijve wat onduidelijkheid doet met je carrièrekansen.
Laten we voorop stellen: ik heb zelf ook een onduidelijk beroep. Want wat doet een Recruitment Consultant? Men betaalt mij om mensen te zoeken en te selecteren voor posities die een organisatie zelf lastig kan vervullen. Ik adviseer over functietitels, afkadering op functieinhoud en coördineer het wervingsproces. Leg dat (na vijf bier) maar eens uit op een feestje...
''Want met alle respect wat doet een energieke teamspeler? Ben je dan met wilde gebaren aan het mime spelen in teamverband?''
Het grote verschil met andere onduidelijke beroepen is dat wij niet als ondertitel op LinkedIn zetten: ‘Verbindt mensen met frisse energie’ of ‘Zoekt marketing talent’. Dat is natuurlijk wel zo, maar bij ons staat er gewoon ‘Recruitment Consultant’. Wij weten namelijk dat onduidelijke functietitels afschrikken.
Wat wij veel zien is dat mensen hun takenpakket of verantwoordelijkheden ''creatief opleuken'' zodat het lezen van een CV ineens begint te lijken op een dwaaltocht door een ondoordringbaar woud zonder kompas.
Wat echter de meeste mensen vergeten is dat wij jou pitchen bij bedrijven; en dat die bedrijven niets kunnen met een ‘creatieve spin-in-het-web die graag projecten coördineert met tomeloze energie.’ Zo komt het voor dat zelfs mensen die perfect aansluiten op de vacature door het vage taalgebruik worden afgewezen door bedrijven. Daarom een paar kleine tips van mijn kant:
Stop met het gebruik van de woorden ‘verbinden’, ‘creatief’, ‘uitdaging’, ‘teamspeler’ of andersoortige loze kreten. Als mensen jou een leuke collega vinden komt dat wel naar boven omdat je takenpakket steeds is uitgebreid. En zaken zoals creativiteit valt met één blik op je CV al te ontdekken (zorg voor een lay-out die dat uitstraalt). Vertel ons liever concreet wat je hebt gedaan.
Hanteer als het gaat om je eigen functietitel altijd de stelregel: is dit na vijf bier met één enkele zin uit te leggen? Zo niet, vertaal hem dan voor de buitenwereld, zodat we snappen wat je doet.
Houd het kort. Een overzicht van hetgeen je gedaan hebt is echt iets anders dan een encyclopedie. Hoe korter je overzicht van werkzaamheden, hoe minder onduidelijkheid erin sluipt waardoor je jezelf dwingt concreet te zijn.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is ons vragen om je te helpen. Dan wordt je cv wellicht iets minder gezellig, maar wie weet houd je er wel een mooie baan met duidelijke werkzaamheden en dito functietitel aan over. Is dat even leuk om op feestjes te vertellen!
Wil jij concrete tips over jouw cv en LinkedIn-pagina? Bekijk dan de blogpagina.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.