31 oktober 2023
Elke organisatie weet dat het werven van toptalent ontzettend belangrijk is. Iedereen wil de beste IT’ers, salestijgers en developers. Maar vergeet je content marketeers niet: met goede content op je website én op je socials zet je jezelf op de markt en geef je je organisatie een gezicht. Iedereen kent bijvoorbeeld de inhakers van Bol.com die inspelen op populaire onderwerpen in de media. En misschien weet je wel dat de Efteling ontzettend populair is op TikTok - een platform met zo’n 3 miljoen Nederlandse gebruikers.
Wil je jouw organisatie ook laten schitteren? Dan is het belangrijk om content toppers als prioriteit mee te nemen in de wervingsstrategie én om rekening te houden met de skills die horen bij opkomende trends. In dit artikel duiken we wat dieper in 3 content marketing trends voor 2023.
Anno 2023 verwachten klanten en prospects dat ze een gepersonaliseerde marketing ervaring krijgen. En dat gaat véél verder dan alleen een e-mail die hen met hun naam aanspreekt. Nee, ze verwachten e-mails die focussen op hun interesses en die bomvol staan met gepersonaliseerde content of exclusieve deals die bij hun interesses passen. Ze verwachten advertenties gericht op hun voorgaande aankopen. Ze verwachten dat je moeite voor hen doet.
Om een goed inzicht te krijgen in wat klanten/websitebezoekers écht willen, is het belangrijk om je data goed te begrijpen en je klanten in specifieke doelgroepen op te kunnen splitsen. Enkel zo krijg je meer inzicht in wie ze zijn, wat ze willen en wat ze verwachten van jouw organisatie. Het is dus belangrijk dat je content marketeer data kan begrijpen of goed kunt samenwerken met data scientists. Enkel zo kun je (samen) de juiste bevindingen halen uit datasets, denk aan websitebezoeker statistieken of data uit polls en surveys.
De voordelen van gepersonaliseerde content voor organisaties
Er zijn verschillende voordelen van personalisatie voor organisaties. Zo zorgt personalisatie over het algemeen voor heel tevreden klanten, wat de loyaliteit vergroot. Daarnaast zorgt goede personalisatie ervoor dat er minder geld wordt besteed aan foute marketing uitingen, zoals advertenties met content naar een doelgroep die hier absoluut niet in geïnteresseerd is.
Inzetten op data-driven, gepersonaliseerde content is één van de belangrijkste content marketing trends van 2023 en het is niet zozeer een ‘baan’ voor één persoon, het is een skill die meerdere marketeers nodig hebben. E-mailmarketeers moeten goede flows kunnen bouwen voor alle doelgroepen, maar de copywriters en social media strategisten moeten evengoed weten welke doelgroepen welke interesses hebben, om hier bijvoorbeeld blogs en social posts over te maken.
Bij het wervingsproces is het dus belangrijk om dieper in te gaan op de ervaring van de e-mailmarketeer rondom personalisatie of de kennis van een copywriter over blogonderwerpen zoeken uit de eigen data.
Wist je dat maar liefst 6,9 miljoen Nederlanders naar podcasts luisteren? Je snapt waarschijnlijk meteen waarom podcasts één van onze content marketing trends zijn. De onderwerpen van de podcasts die te beluisteren zijn variëren ontzettend - van geschiedenis tot filosofie, van misdaad tot business advies.
Denk je dat jouw organisatie ook wat interessants te melden heeft? Dan kan een podcast voor meer merkbekendheid zorgen. Let wel: het is niet de bedoeling dat je podcast pure promo voor jouw organisatie wordt, daarop knappen mensen af. Podcastluisteraars hebben verschillende doelen, van relaxen tot iets bijleren. Kan jouw organisatie veel vertellen over de trends in een bepaalde sector? Of heeft de directie tips voor ondernemen? Dan kunnen podcasts heel leuk zijn.
Wij raden aan om meteen een planning van een halfjaar of een jaar uit te werken, om zeker te zijn dat er genoeg onderwerpen zijn om over te praten. Ook kan het handig zijn om per onderwerp één of meerdere gastsprekers toe te voegen.
Nog nooit een podcast gemaakt? Dan is het handig als je iemand in huis hebt die onderwerpen kan bepalen, de planning kan uitwerken, goed is in interviewen en al dan niet geluidsfragmenten kan knippen en bewerken. Hierop kun je letten tijdens het wervingsproces.
AI was een tijdje geleden dé content trend. De komst van ChatGPT en andere AI-tools hebben dan ook veel impact gehad op marketing en de werkwijze van veel (content)marketeers. Met AI kon er in geen tijd héél veel content worden klaargestoomd, maar de kwaliteit liet vaak te wensen over, zeker als er niet streng naar gekeken werd. Daarom beseffen alsmaar meer mensen hoe belangrijk kwaliteit is. Toch zou het absoluut zonde zijn om AI tools helemaal aan de kant te schuiven. Nu iedereen wat meer op de hoogte is van wat deze tools kunnen, is het belangrijk om mensen aan te nemen die weten waarvoor de tools handig zijn en hoe je tijd en moeite kunt besparen door ze goed in te zetten.
Idealiter werf je content marketeers die weten waar deze tools goed in zijn, maar evengoed ook weten wat de gevarenzones zijn. Contentmarketeers die bijvoorbeeld AI gebruiken om content trends te ontdekken en contentplanningen te maken. Personen die de tools misschien zelfs een eerste versie laten schrijven, om daarna zelf aan de slag te gaan om een leuk, overtuigend, SEO-proof en vooral correct artikel te schrijven.
Hulp nodig met werven? We Know People staat voor je klaar!
Wil je met jouw organisatie enkel toptalent aannemen maar weet je niet 100% zeker op welke skills je allemaal moet letten per functie? Of merk je dat het überhaupt lastig is om toptalent te vinden in deze competitieve markt?
Dan is het fijn om een partner te hebben die alles over de markt kent én weet welke hard en soft skills contentmarketeers nodig hebben om in te kunnen spelen op de content marketing trends van nu. We Know People heeft 10+ jaar ervaring met de werving en selectie bij marketing recruitment; dus niet alleen voor content marketing recruitment kun je bij ons terecht, maar ook voor andere marketing banen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.